Αναδρομή Στην Ιστορία Της 337 Μ ''Φάντασμα''

aviationlive | 6/05/2014 11:47:00 π.μ. | 26 σχόλια

Με αφορμή το "νέο" διακριτικό στα κάθετα σταθερά της 337, μια μικρή αναδρομή στην ιστορία της ίδιας και του μοιρόσημου  της από τον Manoli :



Η 337, τρίτη αρχαιότερη μοίρα της Αεροπορίας μας (μετά την 335 και 336), συγκροτήθηκε στις αρχές του 1945 και εφοδιάστηκε με αεροσκάφη Spitfire Mk Vb/Vc που προέρχοταν από τη RAF.

Το 1946 η 337 Μοίρα Διώξεως μεταστάθμευσε στην Αεροπορική Βάση Θριάσιου (Ελευσίνας) και το 1947 ενισχυθηκε με (πάντα) μεταχειρισμένα αεροσκάφη Spitfire Mk. IX, ενώ το 1949 παρέλαβε Spitfire Mk XVI.

Το 1952, είναι το επόμενο έτος σταθμός στην Ιστορία της 337 Μοίρας, καθώς εισέρχεται πρώτη στην εποχή της αεριώθησης, παραλαμβάνοντας αρχικά λιγοστές "δασκάλες" Τ-33Α και μερικούς μήνες αργότερα, τα πρώτα ελληνικά πολεμικά τζέτ F-84G Thunderjet. Τότε άλλαξε και η ονομασία της σε 337 ΜΔ/Β (Μοίρα Διώξεως / Βομβαρδισμού). Λίγο μετά τον Δεκέμβριο του 1952, αφού η Μοίρα εγκαθίσταται στην αεροπορική βάση της Λάρισας, καθιερώνεται το χαρακτηριστικό κλήσεως της 337 Μοίρας ως “Ιπτάμενο Φάντασμα". Το μοιρόσημο, είναι φυσικά ένα ιπτάμενο Φάντασμα - Σκελετός που κρατά στα δύο χέρια του 2 βόμβες χρώματος πορτοκαλί:

Ο πρωτος Μοίραρχος της 337 ΜΔΒ οταν αυτη εφοδιάσθηκε με τα νέα τζετ μαχητικά F-84G,  Σμηναγός Κωνσταντίνος Κόκκας. Το φαντασμα της 337 ειναι εμφανες. Μία επίδειξη που έγινε το 1952 στην Ελευσίνα από τους skyblazers, το ακροβατικό σμήνος της USAFE, θα του δημιουργήσει την  έμμονη ιδέα να αποκτήσει και η Ελλάδα ακροβατικό σμήνος. Θα παρακάμψει, τρόπον τινά, ακόμα και την ιεραρχία για να  το καταφέρει!

Στις αρχές του 1953 έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση της μοίρας στην Ελευσίνα και εκεί γεννιέται μέσα από τους κόλπους της 337 ΜΔ/Β, το περίφημο πρώτο Ελληνικό Ακροβατικό Σμήνος. Τον Σεπτέμβριο του 1954, τα πληρώματα της 337 κατακτούν μια σαρωτική πρωτιά στους διεθνείς αγώνες βολής εδάφους των αεροποριών της Νότιας Πτέρυγας του ΝΑΤΟ, που διεξήχθησαν στην Ιταλία. Τον Νοέμβριο του 1956, η 337 ΜΔ/Β επιστρέφει στην Α.Β. Λάρισας, όπου θα παραμείνει (με ένα διάλειμμα) μέχρι το 1966.Τον Ιανουάριο του 1960, η Μοίρα μετονομάζεται σε 337 ΜΠΚ (Μοίρα Παντός Καιρού) διότι μέσα στην χρονιά αυτή αρχίζει η αντικατάσταση των F-84G από τα F- 86 D, μία ακόμη πρωτιά της 337 μοίρας :

Το North American Aviation F-86D Sabre Dog ήταν (θεωρητικά) το πρώτο αναχαιτιστικό παντός καιρού της Ε.Β.Α., αφού έφερε ΣΕΠ με ραντάρ και κατευθυνόμενα βλήματα και το πρώτο που μπορούσε να συνεργαστεί με επίγειους σταθμούς έγκαιρης προειδοποίησης για την εκτέλεση αυτόματης αναχαίτισης GCI ημέρα και νύκτα (Ground Control Interception : Κατεύθυνση απο σταθμό Εδάφους προς Αναχαίτιση στόχων αέρος - αρχικά βομβαρδιστικών). 

Τα ελληνικά F-86D ηταν τα πρώτα ελληνικά μαχητικά (ΣΗΜ.1) που τροποποιήθηκαν για να μεταφέρουν κάτω από τις πτέρυγες 2 φορείς για 2 κατευθυνόμενους Α/Α πυραύλους υπέρυθρης καθοδήγησης ΑΙΜ-9B Sidewinder, γνωστούς τότε με την αρχική υπηρεσιακή ονομασία της USAF, GAR-8 (προφέροταν Γκαρέητ ακόμα και μέχρι πριν λίγα χρόνια απο τους παλαιότερους στην Π.Α.!). Ο λόγος ήταν ότι το αεροσκάφος στερούταν πυροβόλου. Ο βασικός οπλισμός του αεροσκάφους, αποτελούνταν από 24 μη κατευθυνόμενες ρουκέτες Mighty Mouse Folding-Fin Aerial Rocket (FFAR) των 2,75'', σε κοιλιακό ανασυρόμενο φορέα, κατάλληλες μόνο για αναχαίτιση βαρέων βομβαρδιστικών.


@ Helmo
(C) HAF.gr

Tότε, άλλαξε και το μοιρόσημο, σε κάτι πιο οικείο σήμερα σε εμάς. Ιπτάμενο Φάντασμα (ο σκελετός δεν φαίνεται πια) που κρατά 2 πρωτόλειους πύραυλους ΑΙΜ-9B εν μέσω
νύκτας
:


Το 1966 η 337 μεταφέρεται στην Νέα Αγχίαλο (111 Π.Μ ) και υποβαθμίζεται μετονομαζόμενη ταυτόχρονα σε 337 Μ.Α.Η (Μοίρα Αναχαιτίσεως Ημέρας), αν και αποκτα το τελευταίο απόκτημα της ΕΒΑ εκείνη την εποχή, το F-5A Freedom Fighter. Όμως το θρυλικό Πεντάρι, δεν έχει ραντάρ ή άλλους αισθητήρες και δεν ειναι τίποτε περισσότερο απο ένα ευέλικτο μαχητικό ημέρας, με σχετικά περιορισμένη εμβέλεια. Το υπερσύγχρονο για την εποχή F-104G Starfighter, o ουσιαστικός αντικαταστάτης του F-84D στην ΕΒΑ, δεν θα διασταυρώσει πορεία με την 337. Το μοιρόσημο της 337 ΜΑΗ, απεικονίζει και την αλλαγή ικανοτήτων της μοιρας. Οι 2 ΑΙΜ-9 / GAR-8 παραμένουν, αργοτερα αναβαθμισμενοι στην εκδοση -J ή -Ρ (-Πάπα).


Παρ'όλη την (τεχνολογική) υποβάθμιση της, η 337 εξακολουθεί να ειναι στην πρώτη γραμμή των επάλξεων: Στις 22 Ιουλίου 1974 και ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η τουρκική εισβολή στην Κύπρο, 2 F-5A της 337 ΜΑΗ εμπλέκονται σε αερομαχία με ζεύγος τουρκικών F-102, μεταξύ Λήμνου και Αγ. Ευστρατίου. Η αερομαχία θα καταλήξει στην πρώτη (και τελευταία εως σήμερα) επιβεβαιωμένη κατάρριψη του ενός τουρκικού α/φους με βολή ΑΙΜ-9, από τον υποσμηναγό Ιωάννη Δινόπουλο. 
@ Discount Hobby Zone
Λίγο αργότερα θα συντριβεί σε τουρκικό εδαφος και το δεύτερο τουρκικό α/φος όταν εξαντλήθηκαν τα καύσιμα του λόγω "απώλειας προσανατολισμού" του χειριστή του. Το παράδοξο είναι ότι και οι τούρκοι διεκδικήσαν κατάρριψη του ενός F-5A εκείνη τη μέρα! Όπως ο ίδιος ο κ. Δινόπουλος έχει διηγηθεί, ο τούρκος που το διηγούταν μπροστά του (!) αρκετά χρόνια μετά σε Νατοϊκό στρατηγείο,
άσπρισε ολόκληρος σαν να είδε ...φάντασμα όταν κατάλαβε σε ποιον μιλούσε - και μαλλον έχει το ...μοναδικό προνόμιο οτι είδε ολοζώντανο το μοιρόσημο της 337 Μοίρας - το φάντασμα με τους 2 sidewinder- να τον κυνηγά!



Στις 11 Σεπτεμβρίου του 1978, η 337 επιστρέφει στην Λάρισα και ονομάζεται πάλι 337 Μ.Π.Κ. διότι παραλαμβάνει τα νέα της μαχητικά, τα θρυλικά μαχητικά πολλαπλών ρόλων F-4E Phantom, με τα οποία θα επιχειρεί από την Λάρισα μέχρι την αναστολή λειτουργίας της στις 16 Δεκεμβρίου 2005. Στο μοιροσημο υπήρξε η προσθήκη δύο επαφών ραντάρ (κίτρινες παράλληλες γραμμές) ενώ παρέμεινε πρακτικά το ίδιο ως προς τα όπλα, αν και τα F-4E / SRA είχαν στη φαρέτρα τους και τους ΑΙΜ-7E/F Sparrow, με τους οποίους είχαν εκτελέσει τουλάχιστον μια πραγματική βολή στο ΠΒΚ.


Αν και η 337 ΜΠK ήταν Μοίρα διπλού ρόλου, η πρωτεύουσα αποστολή της ήταν η αναχαίτιση. Είναι γεγονός ότι τουλάχιστον μέχρι την είσοδο σε υπηρεσία των μαχητικών τρίτης γενιάς, η 337 αποτέλεσε έναν από τους ακρογωνιαίους λίθους της Ελληνικής αναχαίτισης. Τα Phantom της εξορμούσαν αδιάκοπα, ημέρα και νύχτα, 365 μέρες τον χρόνο, πότε από την Λάρισα και πότε από τις προκεχωρημένες βάσεις στο Αιγαίο ( Λήμνο, Σκύρο, Σαντορίνη ), επιβάλλοντας την κυριαρχία της ΠΑ στο Αιγαίο.


Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμα και αρχές του 1996 στα Ίμια, τα Phantom ηταν τα μαχητικά επιλογής περιπολίας νύκτας/παντός καιρού. Η 337 Μ.Π.Κ. αφού αντικατέστησε τα αρχικά (εφτάρια) Φάντομ της με τα SRA, συνέχισε κανονικά να σηκώνει τα αεροσκάφη της για αναχαιτίσεις μέχρι και το τελευταίο Scramble της 18/4/05 με κωδικό κλήσης GHOST 732.




Η 337, επανήλθε σε ενέργεια (και σε τεχνολογική πρωτοπορία) την 20η Οκτωβρίου 2006, με την επίσημη επανέναρξη λειτουργίας της και αξιοποίησης των υπερσύγχρονων F-16 Block 52+. Τα υπόλοιπα είναι πρόσφατη ιστορία. To μοιρόσημο άλλαξε ελάχιστα, για να απεικονίσει την αλλαγή σε πυραύλους ΑΙΜ-120 ΑΜRAAM. Τα tailarts που μας έδωσαν την αφορμή συγγραφής του παρόντος, διαφέρουν μόνο στο ότι απεικονίζουν και τον νέο πύραυλο AIM 2000 / IRIS-T. Επίσης, εδω και χρόνια οι μοίρες της ΠΑ δεν έχουν επεξήγηση ρόλου (ΜΑΗ, ΜΔΒ, ΜΠΚ) στον τίτλο τους :



Ευχόμαστε στην 337 πάντα πρωτοπορεία και καλές προσγειώσεις!


ΣΗΜ.1: Λέγεται ότι και κάποια από τα απλά F-86E Sabre (Ξίφος) μπορούσαν να φέρουν 2
GAR-8, αλλά αυτό χρειάζεται επιβεβαίωση.


 Πηγές :
  
-Ιστορικα patces και αλλα στοιχεια στο Discount Hobby Zone





Category:

26 σχόλια

  1. Ανώνυμος says:

    Ενδιαφέρον άρθο, μπράβο !
    Και μια ερώτηση,επειδή μάλλον τόχασα στην παράδοση :
    Γιατί τα δύο διαφορετικά αστέρια στα μοιρόσημα πάνω από το φάντασμα ;

    Ευχαριστώ.

  2. Manolis says:

    Μπραβο για την παρατηρητικότητα ανωνυμε φιλε, οχι μονο δεν το εχασες στην παραδοση , αλλα εχει και ακρως ενδιαφερουσα απαντηση . Να το κανουμε ενα μικρο ενδιαμεσο κουιζακι?

  3. Παραείναι εύκολο :)

  4. Ανώνυμος says:

    Κοίτα, αφού το πάμε έτσι μου πέρασε από το μυαλό
    το θέμα του killmark...αλλά...

    Ο ίδιος του 16:20 - 05/06/2014

    ( You can call me "Otto" btw ;-) )

  5. Manolis says:

    Nαι Otto, ειναι τα killmark για την αερομαχια των F-5 Δινοπουλου - Σκαμπαρδωνη με τα 2 F-102.

  6. Ανώνυμος says:

    Σσσσσσσσ !! ;-)

    Otto

  7. Ανώνυμος says:

    Είναι 100% σίγουρο ότι έπεσε F-102 τότε;
    Επίσημο;

    ~SV

  8. Τη συνέντευξη του κ. Σκαμπαρδώνη μπορείς να την διαβάσεις εδώ

    http://www.acig.org/artman/publish/article_298.shtml

  9. Manolis says:

    Θα με κανετε να ψαχνω παλια περιοδικα τωρα...
    Για περισσοτερες λεπτομερειες για την αερομαχια:
    - περιοδικο Cockpit, τευχος 29 (η αρχικη συνεντευξη με τον Ταξιαρχο ε.α. Θωμα Σκαμπαρδωνη στον Δημητρη Στεργιου)
    - περιοδικο Πολεμος και Ιστορια (Χριστογιαννακη), τευχος 65 (αρθρο του Σαββα Βλασση με περισσοτερες λεπτομερειες για την αερομαχια).
    - ΒΗΜΑ 02/08/1998 (επωνυμη μαρτυρια) :
    http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=101752
    Ειναι επισημες οι 2 τουρκικες απωλειες F-102 εκεινες τις μερες, αν και δηλωσαν ο,τι ηθελαν:
    http://www.ejection-history.org.uk/Aircraft_by_Type/F-102.htm
    Οποιος θελει , μπορει να ασπαστει και τις τουρκικες ιστοριες:
    http://forum.keypublishing.com/showthread.php?4260-F-102-in-combat
    Πρεπει να ειναι ομως προσεκτικος, διοτι οπως ειδαμε πιο πανω, τα φαντασματα ειναι παντου!

  10. Ανώνυμος says:

    Πάντως και το άρθρο του acig.org έχει κάποια σκοτεινά σημεία, προσπαθώντας να κρατήσει ίσες αποστάσεις...

    Οtto

  11. Manolis says:

    Bασιζομαστε κυριως στην μαρτυρια του Ταξιαρχου ε.α. Σκαμπαρδωνη (και την συγκαταβατικη σιωπη του κ. Δινοπουλου). Θεωρω οτι εαν ελεγε ψεματα, θα βρισκοταν καποιος συναδελφος του να τον διαψευσει.
    Μαρτυριες οτι ελλειπαν και οι 2 sidewinder απο το πενταρι του Δινοπουλου υπαρχουν και απο αλλους αυτοπτες μαρτυρες , ενω και το ρανταρ του Πηλίου (Joker) εχασε επιτηρουμενο ιχνος .
    Επισης βασιζομαστε στην διαχρονικη τουρκικη ταση για παραποιηση της αληθειας και αποκρυψη απωλειων.
    Ακομα και τα 2 κοκκινα αστρα στο μοιροσημο ειναι ενδεικτικα , το ποστ αυτο μπηκε για τον προσθετο λογο να δειχθει οτι τετοιες παραστασεις δεν ειναι τυχαιες.
    Τωρα ψαχνω να βρω τι ειδους βομβες ειναι αυτες του πρωτου μοιροσημου - σκελετου, διοτι απο τα πτερυγια τους μοιαζουν για πυρηνικες Β-61 και οχι για τις Μark-7 που αναφερεται χρηση τους στο F-84G...
    http://www.glennsmuseum.com/controller/pics/b61_trainer.jpg

  12. Manolis says:

    Πλακα-πλακα, εαν λαβουμε υποψη μας και αυτο :
    http://www.haf.gr/el/news.asp?id=4234&archive=0&page=1
    ...η 337 πρεπει να ειναι η μοναδικη μοιρα της ΠΑ που εχει κανει πραγματικη εκτοξευση ΑΙΜ-7 , ΑΙΜ-9 και ΑΙΜ-120 !

  13. Ανώνυμος says:

    Σχετικά με το είδος της βόμβας και toss bombing , Μανώλη δες αυτό :

    http://aviationtrivia.blogspot.gr/2011/01/operational-improvisation-over-shoulder.html

    Οtto


  14. Ανώνυμος says:

    Mανωλη,στον τυπο της εποχης,συνηθως το sabre το απεδιδαν ως "σπάθη"

  15. Manolis says:

    Otto, ευχαριστω για το link , να διευκρινησω οτι ενω το F-84G ηταν το πρωτο αμερικανικο τακτικο μαχητικο με ικανοτητα μεταφορας και ριψης πυρηνικων οπλων Μark-7 , δε νομιζω οτι αυτες υπηρχαν σε ελληνικα μαχητικα του τυπου. Ως τετοια αναφερονται τα μεταγενεστερα F-84F.
    Oσον αφορα την υποσημειωση οτι κάποια από τα απλά F-86 μπορούσαν επισης να φέρουν 2 GAR-8 (ΑΙΜ-9B Sidewinders) , μια κοντινη απο τοποθετηση σε Νοτιοκορεατικο F-86F με επιβλεψη προσωπικου της USAF:
    http://www.militaryphotos.net/forums/attachment.php?attachmentid=144993&d=1291969136
    Καπως ετσι πρεπει να ηταν και η τοποθετηση του πυραυλου στα ελληνικα F-86D (και -Ε , εαν επιβεβαιωθει). Η αεροπορια της Νοτιου Κορεας , ηταν η πρωτη παγκοσμιως που εβαλλε ΑΙΜ-9 Sidewinders σε μαχη, στις 24 Σεπτεμβριου του 1958 , εναντιον κινεζικων μαχητικων - και μαλιστα επιτυχως.

  16. AXEΡΩΝ says:

    Manolis,μᾶλλον ἡ ROCAF (Republic Of China Air Force),ἤτοι Ταϊβάν,και ὅχι ἡ ROKAF(Republic Of Korea Air Force) ἦταν που χρησιμοποίησε F-86/GAR-8 ἑναντίον των Κινέζων το 1958.

  17. Ανώνυμος says:

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647142/image002_zps91a7557c.gif

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647143/image002_zpsaa81063a.gif

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647144/image002_zpsf6e2274f.gif

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647145/image002_zps7578e5b8.gif

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647146/image002_zps9e5fb6cb.gif

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647147/image002_zpse02c860e.gif

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647148/image002_zpsf0f4183d.gif

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647149/image002_zps1aee08d6.gif

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647150/image002_zps64953296.gif

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647151/image002_zpsfeb7e95e.gif

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647152/image002_zps38d3f6db.gif

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647153/image002_zpsfef21d49.gif

  18. Ανώνυμος says:

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647155/image002_zps3f4b6d25.gif

  19. AXEΡΩΝ says:

    JOHN M(TSIMUHA),αὐτό ἑννοὼ ὅταν λέω ὅτι το Ἱππικό ἔρχεται στην κατάλληλη ὥρα,χέ,χέ!

  20. Ανώνυμος says:

    Μια ακομη ωραια φωτο του 1959

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647156/image002_zps7f964e2c.gif

  21. Manolis says:

    H φωτο αυτη απο το αρχειο της ΠΑ, εχει χρονολογια 1959 και εφ'οσον αυτο ειναι ορθο, ειναι η παλαιοτερη που βρηκα στην οποια εικονιζεται ελληνικο μαχητικο F-86 με φορεις πυραυλων αερος -αερος :
    http://www.haf.gr/media/photos/archive/misc/1951_73_01.jpg

  22. Ανώνυμος says:

    To δημοσιευμα ειναι του 1958,οποτε λογικα μπορει να ημασταν και εμεις μεσα σε αυτες τις επιλεγμενες χωρες που πηραν ΑΙΜ-9(πιθανον στα τελη του 58,αρχες του 59)

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647157/image002_zpseaffd6a5.gif

  23. Ανώνυμος says:

    Μανωλη εδω περιπλεκονται λιγο τα πραγματα,γιατι οι αναφορες μιλανε για εισοδο των F-86D το 1960 εδω

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647158/image002_zps4702b4bd.gif

    αλλα και το 1961 εδω

    http://www.haf.gr/el/mission/weapons/historic/1951_1973/f-86d.asp

  24. Ανώνυμος says:

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647159/image002_zps11c0cb43.gif

    http://i1172.photobucket.com/albums/r572/AHZ6647/AHZ6647160/image002_zps6b94c555.gif

  25. Manolis says:

    Ο Ανθυποσμηναγός Δ. ΔΑΜΑΣΚΟΣ με τη στολη χειριστη του πρωτου ακροβατικου σμηνους, μεσα στο μαχητικο του F-84G. Το μοιρόσημο της 337, το ιπτάμενο Φάντασμα - Σκελετός με τις 2 πορτοκαλί βόμβες , φαινεται με μεγαλη ευκρινεια:

    http://1.bp.blogspot.com/-EcLnwMM9qF0/Un3ty7XMHPI/AAAAAAAAMME/BhD2MlHfM-w/s1600/damaskos-753447.jpg

  26. Ανώνυμος says:

    Θυμηθειτε τι εκαναν στην αναγκη ο Σκαμπαρδωνης και ο Δινοπουλος το 1974....καλυτερα ζωντανος παρα πεθαμενος! Η ΕΣΕΙΣ Η ΑΥΤΟΙ!